16 November, 2010

Rakyat sedang menilai yang mana mereka mahu undi, Golf atau Cangkul

Menurut lapuran terkini Malis Keselamatan Negara cawangan Kedah, seramai 15,000 lebih terlibat sebagai mangsa banjir serius dan seramai 60,000 lebih pula terlibat dengan perpindahan secara langsung dan tidak langsung.

Angka ini merupakan satu angka yang besar sepanjang insiden banjir di Kedah dan merupakan bencana yang sirius sehingga mengakibatkan MB Ustaz Azizan pun hilang kawalan emosi dan nafsu amarah.

Mala petaka ini juga mencetuskan berbagai idea aktiviti untuk diusahakan bagi membantu mangsa banjir ini yang melibatkan berbagai peringkat badan politik, NGO dan orang perseorangan.

Initiatif menganjurkan Golf Amal Golf Parlimen Merbok dilihat satu initiatif yang baik tetapi peganjurannya harus dan mestilah ikhlas serta menepati kehendak rakyat yang rata-rata jahil tentang golf.

Golf bagi rakyat bawahan merupakan satu permainan orang-orang kaya, elit, berkuasa dan berdarjat. Bagi rakyat marhaen mereka melihat golf bersamaan dengan menebas rumput di sawah atau di kebun mereka sahaja.

Penganjuran ini juga harus boleh memisahkan dengan penganjuran untuk amal, untuk status, untuk populariti, untuk pilihanraya atau untuk suka-suka sendiri. Kerana jika golongan-golongan elitis "hantu" golf ini ingin membuat amal ikhlas, mereka,hanya terus mengumpul dana dan terus salur sahaja kepada mana-mana badan atau NGO atau terus turun randuk dalam kelebor bertemu mangsa banjir besar Kedah dan sumbang sahaja.

Pendekatan ini lebih kerakyatan dan menjurus kepada mendekati mangsa tidak payah tunggu mereka-mereka ini untuk menghayun kayu golf syiok sesama mereka baru nak salurkan bantuan.

Yang sebenarnya kebijaksanaan seseorang pemimpin dinilai dari kebolehan memberi keutamaan yang mana perlu didahulukan dan yang mana dikemudiankan. Di dalam situasi pasca banjir sekarang ini mangsa memerlukan tilam-tilam yang dah rosak, perabut-perabut rumah yang dah kembang, tanaman-tanaman padi yang dah hanyut bukannya menunggu anjuran Golf Amal baru bantuan mahu diturunkan.

Sesungguhnya memimpin UMNO Bahagian tidak sama dengan memimpin sekolah atau sekandang kerbau kerana yang ada didalam kawasan itu terdiri dari berbagai porla masyarakat. Cerdik dalam UMNO tak semesti cerdik dalam masyarakat.

Rakyat sedang menilai siapa yang cerdik untuk memimpin mereka yang cerdik.

2 comments:

  1. aku lihat dari persepsi yg berbeda. aku puji dato' tajul yg payah bangat kumpulkan golongan elitis demi dapatkan derma dari mereka itu. ianya tidak bisa dilakukan oleh org biasa. keikhlasan dato' tajul udah terbukti kemampuannya memimpin rakyat di parlimennya. tambahan kredit untuknya kerna bisa ngumpulkan elitis utk turut nyumbang. ianya satu usaha murni. malah derma tersebut dipanjangkan kepada org2 beliau yg turun gotong-royong & sampaikan derma tersebut di rumah2 mangsa banjir di kuala kedah pada 16 nov. tambahan lagi beliau bisa ngumpulkan golongan bawahan turut serta dlm majlis tersebut. sememangnya rakyat lebih cerdik menilai. saya tidak nampak sebarang salah dato' tajul dlm hal ini. beliau tidak semborono & betul2 serius dlm kebajikan. beliau bisa diangkat ke martabat yg lebih tinggi dgn program2 kebajikan & sumbangan yg beliau udah jalankan. aku doakan kapan nanti bisa dijanjikan post yg lebih tinggi kpd beliau. amin..

    ReplyDelete
  2. GOLF bukan dikira permainan elit lagi kerana yang bermainnya sudah terdiri dari tukang kebun,kontraktor tak dak kelas,kaki skim cepat kaya,broker tanah, broker kereta dan kaki kencing.
    Semua sudah mampu main golf sehingga ke Phuket, Australia dan Langkawi Golf Club Bukit Malut.
    Inilah usaha yang baik oleh seorang ketua bahagian yang berjaya mengumpul mereka untuk menderma kepada mangsa banjir.
    Semoga usaha ini akan menaikkan nama beliau sebagai calun recycle dan bukan calun pakai buang seperti lampin wanita.
    Teruskan...

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.