13 May, 2013

MATA BAKOP SELUAR KATOK

Ketika masih budak di dalam lingkungan usia 4/5 tahun dahulu, apabila lintas sahaja mayat orang Cina di hadapan rumah kami yang terletak di tepi jalan besar kereta mayat itu seringkali akan diiringi gema muzik ‘tong cheea, tong cheea, tong cheea’ dan sebuah lori kecil di belakang akan diisi penuh dengan pengiring berbaju hitam dan kepala mereka berbungkus dengan guni kasar sambil meraung menangis tanda sedih meretapi kematian si mati itu. 

Saya bertanya kepada nenek tanpa hirau samada soalan tersebut rasis atau tidak.

"Itu Cina mati kah nek?” 

"Aishh jangan kata Cina mati, kata Cina mampuih" bisik nenek perlahan-lahan ke telinga saya.

"Pasal apa nek?" tanya saya berbisik kembali kepada nenek tanpa pasti mengapa saya juga berbisik.

“Pasal mereka bukan Islam” jawab nenek. 

‘Ooo..’ baru saya faham. 

“Mengapa mereka menangis nek?” bisik saya pada nenek lagi.

“Mereka yang di dalam guni itu menangis kerana dibayar untuk menangis. Lagi kuat mereka menangis lagi banyak mereka dibayar” jawab nenek. 

Sejak dari itu saya mula faham serba sedikit tentang budaya masyarakat Cina khasnya bagaimana mereka menguruskan kematian. Dua perkara penting yang mesti ada iaitu musik ‘tong cheea’ dan orang menangis di dalam guni.

Masa berubah. Hari ini semua itu adalah cerita dongeng kepada generasi Y kaum Cina. Generasi mata bakop sudah tidak banyak kelihatan mungkin gene mereka sudah berubah. Yang ramai ialah golongan elit muda Cina yang terbuka. 

Kini ramai mereka berada di dalam universiti-univeriti swasta yang telah tumbuh bagai cendawan. Universiti-universiti ini menjadi elit dengan yuran yang dikenakan cukup mahal Ia telah menjadi satu sektor perniagaan yang cukup lumayan dan amat menguntungkan. Tenaga pensyarahnya mendapat bayaran mengatasi universiti awam. 

Berikutan itu hanya golongan-golongan yang kaya sahaja yang mampu dan sudah pastinya mereka terdiri dari anak-anak koporat Cina dan taikun-taikun besar Cina. Manakala anak-anak Melayu kelas rendah dan sederhana terkial-kial himpit-menghimpit memohon masuk universiti-universiti awam yang ketat dengan tapisan demi tapisan.

Lihat sahaja Universiti Lim Kok Wing, Taylor's Universiti, KDU University College, Sunway University College, Berjaya University College, SEGI University dan banyak lagi, ini di antara yang pernah saya kunjungi. Suasana komuniti di dalam kampus sahaja sudah cukup mempamirkan keterbukaan mereka. Ianya tidak langsung membawa nilai-nilai budaya negara ini malah sama sahaja seperti universiti luar negara. 

Pelajar-pelajar perempuan berbagai bangsa boleh berseluar pendek bebas dengan paha putih gebu. Pergaulan tanpa batasan. Di universiti elit inilah kilang yang melahirkan generasi Y tanpa bekalan aspirasi nasional dan yang ketara ialah mereka semakin hari semakin terpisah dengan nilai arus perdana maka tidak hairanlah jika mereka jauh sekali mengenal sejarah asal-usul pembentukan negara mereka.

Di sinilah juga lahirnya produk urban yang gagal ditawan oleh UMNO BN dan yang pasti ramai di kalangan generasi ini yang mengundi Pakatan Rakyat dalam PRU13 yang lalu. Maka dengan keterbukaan mereka ini tidak hairan jika mereka melabelkan UMNO itu rasis dan DAP itu liberal memperjuangkan semua kaum. 

Apabila graduate dari universiti-universiti ini mereka ini akan disambar oleh syarikat-syarikat besar samada di bawah penguasaan keluarga mereka atau rantaian korporat mereka.   
Pusingan demi pusing berlaku setiap tahun maka semakin ramai produk-produk ini lahir dan jarak pemisah dengan arus perdana makin menjarak membentuk koloni mereka yang tersendiri. 

9 comments:

  1. Ini lah paling Gelojoh paing tamak di dunia..hidup mereka cuma cari wang banyak2 ..Jangan peduli orang lain!

    ReplyDelete
  2. AKU SOKONG 100% artikel ini.. aku juga lalui pengalaman yg sama.. CINA MAMPUIH sbg ayat utk beritahu suku sakat Ah Beng ini mati.

    Pasal IPT Cina.. ini 110% salah UMNO.. zaman Tun.M. Dialah yg kasi Cina LEMAK. konon kongsi kuasa.. kepala hotak ler.. diorng bkn bangsa kongsi2.. kongsi gelap ade lah.. Krjn yg dikuasai UMNO sngja biarkan dasar BEBAS ini berlaku.

    Tubuh Univsiti xde syrat2 utk negara. Jgn katakan IPT swasta, IPTA pun bebas amoi cina pakai sluar pndek, mini short. xde pun tindakan wpun dress code IPTA jelas SALAH..

    ReplyDelete
  3. Dah terlambat, tunggu masa saja sisepet akan rampas tampuk pemerintahan negara.

    ReplyDelete
  4. Orang Cina tak perlu pikul senjata tak perlu berjuang apa apa menuntut kemerdekaan.....tapi hanya pergi Undi dan pangkah DAP....yg sedih nya anak2 Melayu kita tidak sensitif dan tidak ada kesedran...kita perlu lakukan sesuatu mulai saat ini.

    ReplyDelete
  5. Tuan,
    Utusan Malaysia hari ini muka surat depan melapurkan "GOLONGAN MUDA CINA MONOPOLI PERHIMPUNAN HARAM" saya kita amat tepat dengan apa yang tuan tulis ini.

    Razif.

    ReplyDelete
  6. Zalimkah kita orang Melayu bila menuntut hak sebagai Orang Melayu.

    Orang Melayu yang membangunkan Kerajaan Melayu Melaka. Bukan bangsa lain yang cuma datang untuk menumpang tuah.

    Orang-orang ini telah lupa bahawa nenek moyang mereka yang datang kesini kerana lari dari kehidupan yang melarat di negara sendiri.

    Kini mereka hendak menjajah Tanah Air kita. Pengkhinat bangsa yang gila kuasa selagi itulah puak pendatang yang lupa asal usul naik tocang.

    Merekalah yang mengamalkan nepotisma, kronisma, rasuah, putar alam. pemfitnah dan pembohong.

    Apa yang mereka buat untuk kebaikan Negara. Ah Siang, Anwar dan kuncun-kuncunya selama 5 tahun bergelar Wakil kepada Rakyat apa yang mereka buat.

    Makan gaji buta. Duit Rakyat digunakan untuk melingkupkan negara dengan disumbat kedalam temolok pelahap-pelahap ini.

    Itu belum lagi duit rakyat yang disimpan di luar negara, termasuklah juga habuan-habuan dari petualang-petualang luar.

    Yang kaya raya bukan orang Melayu. Kenapa mereka tak persoalkan kekayaan Bangsa mereka yang melimpah ruah hasil dari kemakmuran negara ini.

    Mereka adalah rasis bapak segala rasis.

    ReplyDelete
  7. Najib da bawa 1 univesiyi sebulum PRu13 bermula..Najib ni bebal atau benak atau kedua duanya

    ReplyDelete
  8. Yang dah tua keladi tu Dan dah jadi datuk nenek elok duduk diam-diam jaga cucu-cicit, ler.

    Apa lagi mau?

    Kantung Negara dah habis kena kaut, apa lagi nak merebut lagi.

    Kuatir kena Hadap keadilan mahkamah kalau hiliang kuasa ke?

    ReplyDelete
  9. anon 11.22,
    engko salah sorang produk IPTS yg amal budaya hedonisme dan x hormat orang tua. habis duit pun nak besarkan manusia x kenang budi mcm kau. kalau tau kecik2 dulu dah campak ko dlm longkang tada guna py orang muda.

    jentayu

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.