14 September, 2009

'Berubah atau kita diubah' - Shafie

MT menyokong penuh saranan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kedah, YB Datuk Shafiie Apdal di atas saranan supaya BN berubah sbelum mereka diubah.

Saranan beliau sealiran dengan apa yang MT sarankan di sini supaya UMNO Merbok berubah. Dalam kontek AJK UMNO Merbok untuk mereka berubah mungkin agak sukar kerana setiap perubahan yang hendak dibawa pasti akan ada tentangan dan pancungan dari pemimpin atasan bahagian. Lihat apa yang berlaku kepada Timbalan Ketua UMNO Bahagian Merbok, Dr Ismail Daut yang telah disisih oleh mereka.

"Dahulu mereka berkepit ke hulu ke hilir konon ingin membawa perubahan dalam Bahagian Merbok hari ini dah hilang" kata seorang Ketua Cawangan.

10 comments:

  1. MT, Apakah ini bermakna Shafiee Apdal akan merubah UMNO Kedah?
    Jika ingin mengubah, ubahlah jentera pentadbiran yang ada sekarang ini dahulu.
    Kalau tidak UMNO Kedah akan masih lagi dimonopoli oleh muka-muka yang bertanggung jawab menenggelamkan UMNO dalam PRU12.
    Sad to say :
    The delivery system still unchange.

    ReplyDelete
  2. UMNO KEDAH tidak akan mencapai matlamat dalam PRU 13 sekiranya orang-orang lama yang bertanggungjawap PRU 12 masih kekal. Kebanyakan mereka adalah PEROMPAK dan PENYAMUN bangsa MELAYU dan juga sahabat SYAITAN yang bertopengkan PEMIMPIN.

    UMNO KEDAH harus berubah dari segi mental dan cara pemikiran....

    ReplyDelete
  3. Pemimpin PUSAT inginkan PERUBAHAN dalam UMNO tapi mereka tidak sedar bahawa ramai yang mentadbir UMNO NEGERI terdiri daripada orang-orang jenis apa ?? Kesian tengok ahli-ahli UMNO yang terpaksa berputih mata kerana PENTADBIRAN UMNO KEDAH buat kerja yang PENUHKAN POKET SENDIRI ...

    Kalau nak ubah UMNO bukan setakat perlembagaan ... Pengurusan lama di negeri-negeri juga harus ditukar demi menghapuskan mereka yang sudah pandai cara-cara merompak wang rakyat.

    ReplyDelete
  4. "Pokok dah tumbang tapi akar reput masih ada"...itulah keadaan sebenarnya UMNO Kedah sekarang ni...kena buang betul2 akar ni, merekalah yang menyebabkan kekalahan semasa PRU12...kerana bersekongkol dengan KJ menentukan siapakah calon yang patut bertanding di DUN ataupun Parlimen dalam Negeri Kedah...

    Salah satu akar reput yang masih menjalar rupa2nya ada di Bhg. Merbok ni...cuba MT teka siapa dia????...

    Mereka inilah yang mengambil kesempatan semasa
    Pak Lah jadi PM untuk mengaut keuntungan..dan mencari kedudukan dalam UMNO Kedah..sedangkan tuan2 semua tahu mereka inilah yang menjadi 'api dalam sekam', 'pepijat alaf baru' yang secara halus memakan dan merosakkan imej kepimpinan UMNO dan kepercayaan rakyat terhadap BN..amigos..

    ReplyDelete
  5. Kesian la tengok Panglima Tengku Ismail Daut kena sisih dengan YB DTUMZ AP Merbok noo...nak buat macam mana dah DID & DTUMZ masing2 dok angan2 dah nak jadi Ahlilll Parlimen Merbok, sbb tulah dah tidak ada lagi perubahan...hanya diri masing2 yang merubah haluan..sorang buat majlis berbuka puasa sebelah T.Dawai..sorang buat majlis buka puasa sebelah B.Selambau...masing2 nak tunjuk kuasa..nak nama..nak tunjuk siapa yang duit banyak....

    'Biduk' masih ingat semasa pemilihan Bhg. Merbok 2008..semasa mesyuarat maka diumum lah acara menyampaikan derma pada sianu yang menderita sakit apetah...tong derma dibawa naik kepentas untuk calon2 Ketua Bahagian menyampaikan derma...DTUMZ & DAH pun masing keluarkanlah kepala2 agung dan mendermalah pada sianu yang sakit ni...yang hairannya mesyuarat Bhg. Merbok tahun 2009 tak adalah pulak tong2 derma naik kat atas pentas...apa yang biduk dapat maklumat, acara derma dan tong2 derma ni semuanya diaturkan oleh DTUMZ...???Betul ke??..

    Bagi pandangan Biduk nak menderma ni tak payah lah nak menunjuk-nunjuk(riak) kat atas pentas tu, tak ikhlas namanya...silap2 tak dapat pahala pun...itulah sikap pemimpin2 UMNO suka menunjuk-nunjuk,tamak haloba, tidak ikhlas serta pentingkan diri sendiri dan kedudukan....insaflah pada siapa yang buat acara pungut derma tu...nak bagi derma kat sianu tu payah atas stage pergi je kat rumah dia bagi je derma "lebih afdhal" kata D'Shafie ....PBP UMNO Negeri Kedah..

    ReplyDelete
  6. Biduk,
    Membaca ulasan Biduk terasa amat tepat perumpamaan "Pokok Dah Tumbang masih ada tunggul yang reput" tunggul-tunggul inilah yang bermaharajalela semasa Pak Lah menjadi PM.
    Mereka telah memperbodohkan Pak Lah kerana kebodohan Pak Lah lah maka mendengar cakap-cakap orang-orang bodoh maka rakyat Kedah ditakluk oleh PAS.
    Minta cadangan Biduk apa kita nak buat dengan akar-akar tunggul yang reput ini?

    ReplyDelete
  7. Sejarah berulang,
    Yang sebenarnya perangai Tajul semasa menjadi Tim Ketua Bahagian dahulu lebih buruk dan teruk lagi dari Prof Dr Ismail Daut.
    Ini buktinya:
    Semasa PRU 2004 apabila Datuk Arzmi telah dilantik menjadi calun DUN Tg Dawai dan nama Tajul tak naik sebagai calun, Dtk Arzmi dengan penuh ikhlas melantik Tajol menjadi wakil calun beliau semasa waktu berkempen.
    Apa yang Tajul buat? Dia hanya hadzir mesyuarat semasa pembahagian peruntukan pilihanraya sahaja.
    Sepanjang musim berkempen Tajol banyak menghabiskan masa berkempen di Pedu,Padang Terap kawasan Mahazir Khalid.Tajol langsung tidak membantu Datuk Arzmi di kawasan Tanjung Dawai.Konon menarauh harapan yang tinggi apabila Tok Det jadi MB nak jadi orang kuat Tok Det.
    Malah Si Kitol ni dok tikam belakang Tok Mi.Cakap pandai kerja tak buat.
    Bila nak bertanding UMNO baru sibuk turun nak kempen. Semuanya penting peribadi bukan nya parti.
    Dalam PRU12 yang lepas bila nama naik jadi Calun Parlimen dia dok pi rasuk pula NGO dengan katanya "Parlimen bagi pada saya dan ADUN bagi pada Dr Hamdan" inilah kerja-kerja si kitol.
    Apa punya manusia si kitol ini.

    ReplyDelete
  8. Aku salah seorang yg kena ms PRU 12 tahun lepas..Razak mai bgtau aku, undi parlimen, jgn undi adun..aku dah report hal ni ke Najib tp smpai la xambik tindakan pun lg..mcmana kita nak menang..UMNO xpernah nak berubah. Masih dok simpan duri dalam daging.

    Ahli UMNO Dun Tg. Dawai

    ReplyDelete
  9. Salam Merbok Times,
    Selamat Datang ke Rembau Times.
    Saya pun kira cukup kagum dengan Tun Daim, dan rasa amat terharu apabila kita mengenang kembali zaman dimana nama negara tersebar luas, hingga ke benua Afrika.
    Kalau tiada arang yg melintang, saya berharap dapat mengeluarkan posting yang menyentuh secara panjang lebar misi Tun Daim ke negara Afrika.

    Salam perjuangan bro

    Wenger J Khairy
    *boleh mintak izin nak ciluk gambar Tun Daim ke the Gambia?

    ReplyDelete
  10. Cakap Shafie Afdal tu memang lah betul. Tapi sehingga hari ini apa yang dia telah buat untuk betulkan UMNO Kedah.

    Di Tingkat 6 dan 7 masih orang lama, pemikiran lama, cara lama dan perangai lama. Depa tu semua kaki commission dan hidup setiap zaman. Sebab mereka boleh ubah kiblat pada setiap minit dan kaki ampu.

    Ilmu dan idea jauh sekali ada. Tapi boleh kekal setiap zaman. Terkejut beruk betul ramai orang. Apalah yang ada pada Bakri, Nasir, Hj Mad Nor, Pin Man, Hj Hashim dll. Ayat keramat depa..kita pakat pakat buat kerja..

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.