30 August, 2009

Kemeriahan perarakan Kemerdekaan dalam kawasan Merbok pada 2007

(courtesy Harian Metro)

(courtesy Harian Metro)

(Courtesy Harian Metro)

Kawasan Merbok dahulu tidak pernah lekang dari berbagai-bagai aktiviti. Hari Kemerdekaan disambut dengan penuh kemeriahan di mana perararakan di peringkat kampung-kampung dan taman-taman diadakan .

Aktivis-aktivis masyarakat seperti En Shahbudin Taman Ria Jaya, Hj Zikri Kampung Bujang, Haji Ismail Kg Hillir, En Abu Sungai Lalang dan En Hashim Sungai Lallang antara yang kerap menjalankan aktiviti-aktiviti sebegini.

Walaubagaimanapun pada tahun ini memandangkan Hari Kemerdekaan jatuh dalam bulan puasa activiti Kemerdekaan agak sunyi.

Mungkin kerana bulan puasa bendera-bendera pun berpuasa juga dari dipasang di dewan-dewan masyarakat.

3 comments:

  1. Yang pasti dpt merasakan nokmat kemerdekaan adalah rakyat pendatang... mereka mengakaut segala kemewahan dan hanya meninggal kerak nasi pada kaum Melayu.Melaayu sama melayu dudok berebut kerak nasi inilah umpama merboktimes yang dok hentam pimpinan bahagian.

    ReplyDelete
  2. Minah karan,
    Macam mana pendatang tidak datang ke sini kerana kita perlukan pendatang.
    Anak kita pendatang jaga, baju kita pendatang yang cuci, makan kita di rumah juga pendatang yang masak, jamban kita pendatang yang basuh.

    Semua ini kerana kita telah menjadi tuan, datuk-datuk dan ketua bahagian dengan limpahan wang yang banyak sehingga isteri-isteri kita dan datin-datin telah menjadi malas dan sibuk menjaga badan di SPA dan Aerobik Center takut datuk terpikat dgn wanita lain dan kahwin lain.

    Dan masih terdapat juga pemimpin-pemimpin bahagian yang dok dating dengan pendatang.

    ReplyDelete
  3. Inilah tanda Melayu lama2 akn hilang didunia

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.