30 August, 2009

"Response" terbaik dari seorang Anonymous

Banyak komen yang Merbok Times terima dan diucapkan berbanyak terima kasih di atas "response" para bloggers dan cybertroopers sekelian.

Di dalam banyak komen tersebut ingin Merbok Times postkan kembali satu komen yang dikira bernas , waras dan dapat menghayati apa yang tersirat di dalam blog ini.

Komen beliau juga terbukti menepati dengan apa yang telah tersiar di dalam akhbar NST bertarikh 22/8/1995, 14 tahun yang lepas. Malah tidak ramai yang dapat mengingati kembali kejadian yang telah 14 tahun berlaku.

Berikut adalah komen beliau:

Anonymous:
Izinkan dicerita satu peristiwa sejarah di Bhg Merbok :
" Didalam usaha gigih untuk menjatuhkan Daim (sekarang YAB Tun)sebagai Ketua Bahagian beberapa tahun dahulu , satu kumpulan telah cuba melahirkan undi tidak percaya terhadapnya.Usaha ini dibuat secara teliti dan terancang oleh kumpulan ini, yang ahli-ahlinya masih ada di Merbok sekarang ini.

TETAPI usaha ini telah digagalkan oleh sekumpulan pemimpin Bahagian yang diketuai oleh Arwah Dato' Hj Hashim Othman, Timbalan Ketua Bahagian waktu itu.Beliau telah dalam masa dua hari sahaja dapat menghimpunkan beribu-ribu ahli UMNO yang terdiri daripada ahli-ahli biasa, Ketua2 Cawangan, pemimpin2 sayap, ahli-ahli dari parti komponen dan rakyat setempat.

Dengan membawa berpuluh-puluh sepanduk dan semangat mempertahan kepimpinan Daim, mereka berhimpun di Sekolah Seri Aman Bedong untuk menyampai mesej bahawa usaha yang cuba dibawa oleh 'kumpulan tertentu' itu tidak diterima sama sekali oleh sebahagian besar ahli dan rakyat di Merbok. Maka selepas itu, walaupun masih ada usaha2 untuk memburuk2kan kepimpinan Daim, ianya ibarat sebagai angin lalu sahaja. Terasa tetapi tak siapa ambil peduli !


Sedikit iktibar dari peristiwa sejarah ini :

a) sebaik mana seorang pemimpin itu, akan ada juga usaha untuk menjatuhkannya dengan cara yang tidak 'gentleman' seperti usaha mencalonkan Daim sebagai Pemeriksa Kira-Kira Bahagian, memburuk2kan namanya, memperkecil2kan sumbangannya, memboikot aktiviti-aktiviti yang dianjurnya dsb

b) tetapi akan ada pula golongan yang bukan sangat hendak membela seseorang pemimpin itu, tetapi lebih kepada TIDAK mahu ahli UMNO di Merbok dilihat sebagai bercakaran sesama sendiri, yang boleh melemahkan semangat kekitaan, yang boleh memberi persepsi yang buruk terhadap parti, justeru boleh diambil kesempatan oleh pihak musuh

c) akan wujud golongan yang akan bertindak atas kepentingan diri atau puaknya tanpa memikir tentang implikasi buruk terhadap parti

d) boleh terkumpul beribu ahli UMNO dan penyokong dalam masa dua hari menempakkan secara jelas semangat juang ahli-ahli parti untuk mempertahan keharmonian dan kesejahteraan di dalam Bahagian.

e) di dalam perhimpunan itu, terpancar jelas kerjasama di antara sayap Pemuda dan Wanita dengan Bahagian (Puteri belum wujud lagi); terbukti golongan Wanita dan anak muda waktu itu faham akan tugas dan perannanya untuk bertindak CEPAT , berhimpun (cuaca kurang baik petang itu) untuk menentang sesiapa atau sesuatu yang akan menjahamkan parti.

f) jika masih ada orang-orang yang terlibat dengan peristiwa itu di kalangan kita sekarang ini, adakah tidak mungkin mereka boleh 'mengulangi sejarah'? Apa pula 'agenda yang tersembunyi' kali ini atau sudahkah diperturunkan 'ilmu mereka' kepada golongan yang baru ?

Saudara/Saudari bolehlah fikir sendiri dan tambahkan ulasan tentang iktibar dan pengajaran yang boleh ditimba dari satu coretan sejarah !

Terima kasih dan Salam Perjuangan !
August 30, 2009 7:45 AM

8 comments:

  1. Assalamualaikum!.

    Amat terharu atas kupasan dan pendedahan yg tercatit dlm libatan sjarah .Allahyarham Dato Hj.Hashim menjadi Timbalan Ketua Bahagian ketika itu. Seorang tokoh yg tidak didendang yg banyak jasa kpd masayarakat merbok yg sebelum iitu dikenali sebagai Kuala Muda.

    Syabas kpd Insan yg turut membuka lipatan sejarah.Sejarah tidak boleh diubah,belajarlah dari sejarah supaya kita lebih matang,waras dan berwawasan.

    Sama-samalah kta menyampaikan sedekah Al-Fatihah kpd Allahyarham Dato Haji Hashim b Osman...ALFATIHAH.....

    Bekas AJK Bahagian Zaman Tun Daim.

    ReplyDelete
  2. Asalamualaikum,
    Kenapa orang komen? Orang komen kerana ingin lihat dari keadaan kurang baik menjadi baik. Daripada baik kepada lebih baik. Begitulah seterusnya.
    Soal sekarang, ramai yang nak kan jawatan dalam politik bukan untuk menjaga parti. Tetapi hendak dapat pulangan, itu yang membuatkan yang bukan ahli UMNO yang mengundi BN dahulu meluat.
    Ramai yang bersandiwara, menjadi pelakon terbaik, pengampu dan sebagainya. Maka hari ini, perbuatan yang tidak baik ini terkumpul dan mencetuskan momentum TIDAK suka kepada UMNO.
    Ahli-ahli UMNO pun tahu siapa mereka ini tetapi tidak ada pilihan. Kenapa tiada pilihan?
    Lihat UMNO Merbok, tiada muka baru atau pemimpin pelapis yang akan meneraju UMNO Merbok. Dari zaman Tun Daim hingga sekarang siapa muka baru????? Asyik-asyik muka itu sahaja yang bersilih ganti. Lihat umur mereka, semuanya dah lama sangat. Ini bukan bermakna untuk tidak menghargai jasa dan pengalaman. Tetapi realitinya mereka ini penghalang kepada kemasukan muka-muka baru.
    G7, asyik pusing pi pusing mai muka tu sahaja. Kalau tahun pemilihan, ada satu group ni sahaja yang menguasai. Tiada pemilihan, group lain. Tetapi ianya bersilih ganti antara mereka sahaja.
    Ahli-ahli Pemuda sebenarnya ramai yang berpotensi (bukan yang berada di barisan AJK), ramai cedik pandai tetapi oleh kerana melihat standard yang rendah, buah fikiran yang cetek dan yang mereka meluat ialah pandai berlakun dan cakap tidak serupa bikin.
    Maka mereka hanya sekadar menjadi ahli. Untuk pengetahuan pembaca, ada satu cawangan Pemuda dalam Merbok yang ahli-ahlinya terdiri dari doktor, engineer, officer bank tetapi mereka ini tak pernah untuk menimbulkan diri samada untuk turut serta dalam barisan kepimpinan.
    Ini adalah kerana mereka terkejut melihat budaya UMNO dan perangai broker-broker politik di mana nak offer diri untuk membantu parti dengan menjadi AJK dan sebaginya takut. Takut sebab nak kena bagi RM kat perwakilan.
    Saya mencabar untuk mana-mana orang untuk membuat repot polis jika kenyataan ini tidak benar!!!
    Kepada Ahli UMNO khasnya AHLI UMNO MERBOK, jadilah ahli yang ada harga diri. Ahli yang bermaruah. Ahli yang tidak alah pada RM.
    Sebabnya ini terjadi ialah masalah ekonomi. Rata-rata berpendapatan rendah. Biro ekonomi???? What is your plan.
    Bukan sahaja Biro ekonomi must have a plan. Every singal of BIRO MUST have plan and action with RESULT. Ini tidak, hanya paparan dalam penyata sahaja.
    Sumber bantuan kepada yang ekonominya rendah banyak sekali. Minta pihak bertanggungjawab paparkan RESULT bantuan yang telah di buat oleh KEDA,PPK dan Jabatan Pertanian termasuk Perikanan. Adakah mereka ini sudah berjaya atau mesin bantuan telah di jual atau sebagainya. UMNO Merbok perlu rollback semua ini dan kaji kenapa tidak berjaya. Tolonglah!!!
    Ini adalah kerana kesian kat ahli-ahli UMNO khasnya bertaraf perwakilan, bila pemilihan mengharapkan dompet mereka di isi. Bila pemilihan nak kena bagi duit minyak ke mesyuarat. Bila pemilihan nak kena bagi duit ganti kerja tidak hadir kerana hadir mesyuarat. Duit untuk pangkah pun kena bagi. Apa kelas ahli UMNO yang macam ni!!!!!!!
    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  3. Salam Merdeka,

    Kawan ssetuju dengan pandangan anon, bahawa orang Melayu perlu belajar dari sejarah, juga komen UMNO DIMANA, golongan-golongan seperti ini yang perlu disingkirkan dari UMNO....

    ReplyDelete
  4. zahran nak mamapusAugust 31, 2009 at 5:24 AM

    Kita org melayu jika ingin hendak berjaya belajarlah dari orang cina bekerja.Bagilah apa bentuk bantuansekalipun kalau sikap tak ubah...melayu tetap akan gagal.

    ReplyDelete
  5. Di mana Bakar KaporAugust 31, 2009 at 5:25 AM

    MT,
    Pada pandangan saya kumpulan yang banyak menentang sejarah Merbok di sini, mereka jugalah kumpulan yang menentang Daim dari awal lagi.
    Kumpulan ini amat terasa apabila sejarah-sejarah ini diceritakan kembali untuk generasi yang akan datang.
    Kumpulan ini diibaratkan saki baki pengacau dan makhluk perosak pro Tok Non dulu.
    MT, minta diselidik siapakah Ketua Pemuda yang hanya memegang jawatan seminggu sahaja?

    ReplyDelete
  6. Cuba tanya Major Anuar Daim dgn hang sapa bagus?

    ReplyDelete
  7. Memawa org luar masuk akan mengundang kekalahan sepertimana dlm PRU12 dulu.Mokhzani tidak relevan lagi dlm suasana politik sekarang.Biarlah adiknya saja aktif politik kerana Mukhriz hatinya mulia dan berjiwa rakyat seperti Tun Mahadhir.

    ReplyDelete
  8. Kepada UMNO DI-MANA...
    Saya sangat bersetuju dengan komen yg diberikan. Ramai pemuda yang berkelayakan yang terdiri daripada golongan profesional sepatutnya bersama2 membantu UMNO merbok, tetapi.... dimanakah mereka2 ini..??? adakah mereka sudah meluat, muak, loya dengan UMNO?
    Atau mereka ini tidak diberi peluang untuk aktif? ataupun golongan ini telah dicantas awal2 lagi..???

    Secara sinis saya melihat Pemuda UMNO Merbok sekarang tidak langsung di wakili oleh golongan2 ini...
    Dunia semakin berkembang pesat...sejajar dengan perkembangan ini... Pemuda sepatutnya lebih pantas bergerak kehadapan... idea2 lama ada kalanya masih boleh digunakan dan ada juga yang pelu ditukar dengan idea2 baru.

    Kepada KP dan NKP, buat sedikit homework... lupakanlah program2 syok sendiri... tumpukan kepada PRU13...jangan jadikan alasan sibuk mengatasi amanah yang telah diberikan sebagai ketua.

    KP dan NKP ibarat ayah.... Perwakilan ibarat ibu dan pemuda AKAR UMBI ibarat anak2. Jika siAyah hanya berjumpa ibu sahaja... anak2 akan terabai... itulah yang terjadi kepada pemuda merbok sekarang...
    Ada anak yang tak kenal siapa Ayahnya...

    Finally...
    SAIFUL & ANUAR.... jalankanlah amanah yang telah diberikan.

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.