03 June, 2013

SEJARAH KEDATANGAN IMIGERAN CINA KE TANAH MELAYU

Pembangunan dan kepesatan ekonomi Tanah Melayu telah menggalakkan kedatangan buruh-buruh asing untuk bekerja di kawasan perlombongan bijih timah, estet-estet getah dan kawasan pertanian ladang. 

Faktor ekonomi merupakan pendorong utama kemasukkan imigran ditambah lagi dengan pemerintahan kuasa British di Pulau Pinang dan Singapura yang telah memudahkan lagi kemasukan imigran. 

Kemasukan imigran ini adalah dipengaruhi oleh faktor-faktor penolak iaitu yang mendorong mereka untuk meninggalkan negara masing-masing seperti peperangan, kebuluran dan lain-lain. 

Kerajaan British juga telah menggalakkan agar imigran ini berhijrah ke Tanah Melayu. Orang-orang Melayu juga tidak menentang kedatangan kaum imigran ini. 

Imigran China dan India telah lama mengenali Tanah Melayu sebagai salah satu pusat perdagangan yang penting suatu masa dahulu, ini telah mendorong mereka untuk berhijrah ke Tanah Melayu.

Keadaan ekonomi Tanah Melayu yang sedang pesat membangun melalui perusahaan Getah dan bijih timah telah membuka banyak peluang pekerjaan. Politik di Tanah Melayu juga berada dalam keadaan stabil di bawah penjajah British, dan ini telah menarik lebih ramai golongan pemodal dan imigran asing ke Tanah Melayu.

Kedatangan Buruh Cina.
Kedatangan Buruh dari China secara besar-besaran bermula sejak awal abad ke-19 yang kebanyakkan berasal dari wilayah selatan China seperti Kwangtung, Kwangsi dan Fukien. Kedatangan buruh ini ke Tanah Melayu adalah melalui beberapa cara seperti sistem tiket kredit, sistem pengambilan kakitangan, dan sistem pengambilan rumah kongsi. 

Ramai dikalangan imigran Cina telah datang ke Tanah Melayu melalui sistem tiket Kredit. Imigran Cina yang ingin datang ke Tanah Melayu akan dikumpulkan oleh Kheh-thau (Ketua), orang yang bertanggunjawab mengumpulkan masyarakat tempatan di China sebelum di bawa ke Pelabuhan. 

Kheh-thau ini akan dibayar sejumlah wang bagi setiap imigran China yang dibawa oleh mereka. Imigran yang datang ini dipanggil Sin Kheh dan diletakkan dibawah pengawasan nahkoda kapal atau agensi buruh yang biasanya telah menerima bayaran daripada bakal majikan imigran berkenaan.

Imigran yang datang dengan cara ini terikat dengan perjanjian untuk bekerja bagi satu tempoh masa sehinggalah hutang tambang mereka dijelaskan. Selepas itu mereka bebas berkhidmat dengan sesiapa sahaja yang merek suka. Mereka akan dibekalkan dengan tiket yang menunjukkan pelabuhan yang mereka akan tuju serta keterangan sama ada mereka bebas atau berhutang. 

Mereka akan dibawa oleh orang tengah atau pemborong buruh dengan bayaran tertentu kepada pihak majikan. Kerajaan British di Tanah Melayu telah mewujudkan jawatan pegawai pelindung buruh dari China pada bulan Mac 1872. Ia adalah bertujuan untuk mengawasi kemasukan buruh dan imigran dari China. 

Beberapa undang-undang telah dilaksanakan bagi membaiki sistem pengambilan buruh. Pada 30 Jun 1914, sistem tiket kredit ini telah digantikan dengan dengan sistem pengambilan kakitangan ataupun pengambilan rumah kongsi. 

Sistem Pengambilan Kakitangan 
Melalui sistem ini, majikan yang memerlukan buruh akan menghantar pegawainya ke China bagi mendapatkan tenaga buruh. Segala tambang dan perbelanjaan buruh tersebut akan dibiayai oleh majikan.

Pegawai yang dihantar tersebut adalah bertanggungjawab untuk mengiringi buruh-buruh tersebut sehingga mereka sampai di tempat majikannya. 

Sistem Pengambilan Rumah Kongsi 
Di bawah sistem ini, pemgambilan buruh adalah dilakukan oleh pegawai di negara China yang dilantik oleh sesebuah rumah kongsi. Pegawai tersebut akan membiayai segala perbelanjaan buruh-buruh tersebut sehingga mereka sampai di rumah kongsi. 
Pembawa buruh tadi akan dibayar oleh tuan punya rumah kongsi dengan kadar yang telah dipersetujui bagi setiap buruh yang dibawanya. 

Secara Berkumpulan (Foochow) 
Pada awal abad ke-20, cara kedatangan imigran ini telah berubah terutamanya di Sarawak. Charles Brooke melalui syarikatnya di Singapura telah menaja kemasukan buruh ke Sarawak. 
Buruh ini masuk ke Sarawak secara berkumpulan seperti yang dianjurkan oleh orang Foochow di Sarawak. Kumpulan pertama dibawa masuk selepas adanya persetujuan di antara Wong Nai Siong, seorang ketua Foochow di Sibu, dengan Charles Brooke untuk menjemput petani Cina menerokai Lembah Rajang. 
Lebih kurang 570 orang Foochow telah dibawa masuk ke Sibu pada bulan Januari 1901 dan bulan Mac. Kaum imigran ini amat diperlukan untuk mengusahakan tanah dan membangunkan sektor pertanian gambir dan lada hitam.
(zanas)

7 comments:

  1. Lihatlah betapa kurang ajarnya golongan asal kaum pendatang – Pulau Pinang, digambarkan diasaskan mereka dan penjajah British durjana; macamlah orang Melayu tak pernah wujud, termasuk dengan sawah padi dan kampung-kampung nelayan yang amat indah, pusaka nenek moyang berzaman Melayu dan Bumiputera lain (Bumiputera juga bemaksud Indigenous/Native/Tribal/Aboriginal/Orang Asal)! Bahkan artikel di NST ini juga menggambarkan yang kononnya Australia juga diasaskan oleh penjajah British durjana sedangkan lebih satu juta Bumiputera Australia (“Aboriginal Australians”) dibunuh, perkosa, di Kristiankan, di hamba-abdikan macam anjing mereka, dan kebudayaan mereka terus dimusnahkan dengan penyakit, dadah, kebebasan seks dan alkohol (ini juga berlaku kepada bangsa Bumiputera “Native Americans-Canadians di Amerika Utara), lansung sejarah kewujudan mereka sebagai orang asal Bumiputera terus dihapuskan. Dan juga ramai Bumiputera Australia dipotong kemaluan oleh penjajah British durjana itu (castration), supaya terhapus jenerasi Bumiputera ini contohnya di Tasmania, lansung terhapus seluruh Bumiputera ini!

    Penipuan terhadap sejara-sejarah Bumiputera di Malaysia dan Australia ini, ini adalah angkara durjana yang halus tetapi ganas oleh si RASIS Bukan Bumiputera, terutamanya diwakili DAP, dan maka itulah sebab juga rakyat Melayu dan Bumiputera lain yang miskin terutamanya makin TERHALAU dari bumi sendiri, termasuk di Pulau Pinang! Oleh kerana itulah Kem. Pendidikan mesti memastikan sejarah yang benar diajar, terutamanya dalam teks dan tidak pula difitnahkan oleh cikgu-cikgu ganas dari si RASIS Bukan Bumiputera danDAP lim kit-SIAL. Sila baca artikel tersebut di
    http://www.nst.com.my/nation/general/we-had-a-eurasian-kampung-and-sang-together-1.291579, We had a Eurasian kampung and sang together, By Predeep Nambiar, 02 June 2013:

    HERITAGE: Penang's pioneer inhabitants, the Eurasians, seem to have been forgotten by many after being assimilated into Malaysian society….

    Captain Francis Light -- often known as Penang's founder -- married a Eurasian, Martina Rozells, who was of Portuguese-Siam descent, and their son, William, founded Adelaide, Australia….

    MAKCIK Tempurung.

    (PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih Sangat Menarik.

    ~~~Lim Eng Seng Cheras~~~

    ReplyDelete
  3. MAKCIK Tempurung,

    Buatlah akaun Google, selesai masalah..

    ReplyDelete
  4. SEJARAH NI PATUTNYA DITAMPAL ATAU DITAYANG DI BILLBOARD SELURUH MALAYSIA..SUPAYA KAUM PENDATANG NI SEDAR SIKIT SIAPA MEREKA..JGN SUKA2 NK HAPUSKAN HAK MELAYU..JGN KURANG AJAR DAN TLG HORMAT KAUM ASAL BUMI MALAYSIA NI..

    ReplyDelete
  5. usaha harus dilipatgandakan kesedaran pada melayu yg membuka ruang pada mereka ini.......kekadang mereka ini lagi kurang ajar dgn melupa siapa mereka dan bangsa nya kerana kepetingan politik.

    ReplyDelete
  6. kalau bukan jasa usaha kaum pendatangan Malaysia tiada ada hari ini!

    ReplyDelete
  7. Asalnye pn,orang melayu jugak yg panggil diorg masuk
    Contoh di perak dan johor
    Cuba baca sejarah balik

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.