05 October, 2009

Pengerusi Biro Agama dalam UMNO sekadar membaca doa sebelum mesyuarat.

”Secara jujur, akui lah iklim dan suasana islamik tidak cukup kuat dalam UMNO untuk mereka yang ada semangat Islam rasa selesa boleh menumpang atau mengambil manfaat. Namun saya tidak menafikan UMNO juga ada membuka dan mengusahakan pelbagai ruang untuk Islam dalam kerajaannya. Itu kerajaan, namun di sudut parti jika ada program-program Islamik dalam UMNO ia amat terhad” kata Dr Zainal Abdin Asri, Bekas Mufti Perlis.

Di dalam kontek UMNO Bahagian Merbok, Pengerusi Biro Agama UMNO hanyalah untuk membaca doa sebelum mesyuarat atau dalam majlis-majlis anjuran bahagian. Malah di dalam beberapa majlis Pengerusi Biro Agama diperlekehkan dan dipandirkan kerana membaca doa terlalu panjang dan ada juga yang memberi amaran supaya Pengerusi tersebut jangan membaca doa terlalu panjang.

Apakah mereka lupa bahawa kandungan doa tersebut adalah untuk memohon kesejahteraan, kebahgiaan, keamanan, kedamaian dan segala kebaikan di dunia dan akhirat?

Jika pengerusi biro agama diberi amaran sedemikian ini bermakna mereka menolak kedamian dan kesejahteraan dan tidak hairanlah di lama bahagian selalu berlaku pergolakan dan persengketaan sesama mereka.

3 comments:

  1. adakah doa selamat itu tak cukup "kuat" mungkin perlu dibacakan mana2 surah AlQuran yg ader sangkut paut dengan majlis berkenaan sepertimana YB dari DAP buat dan terbaru YB PKR di Permatang Pasir ??

    ReplyDelete
  2. MT,
    Bukan setakat pebgerusi Biro agama kena boleh baca doa, Ketua Bahagian pun kena boleh jadi imam baru pemimpin UMNO dihormati.
    Bila bentang usul agama semua ikut sedap mulut dan logik akal sendiri dan kepentingan parti dan diri sendiri bukannya untuk umat Islam sejagat.
    Sebab tu Islam tak subur dalam UMNO.
    Di Merbok cakap lebih Islamik sikit depa chap Tok Imam tu PAS. Tok Imam mula tak mau hadzir majlis UMNO meluat dengan perangai orang UMNO.

    ReplyDelete
  3. Orang tak imam buat apa nak jadi imam, imam dah banyak kat merbok ni, Sebab bila semua dok berebut nak jadi imam, imam-imam nak buat kerja apa. Yang dok menyamar jadi imam betul ke dia layak jadi imam, kalau sekadar nak menunjuk kat orang ramai tak payah, sebab Alllah maha mengetahui. Kalau nak jadi imam juga jadilah imam kat rumah imamkan anak bini sudahlah, tak payah dok berebut dengan imam bila dalam majlis. Dari sana kita dah dapat menilai orang kalau nak buat kerja ikhlas atau pun tidak. Tok imam tak mau hadir majlis UMNO sebab ketua UMNO yang dulu asyik dok berebut nak jadi imam, jadi depa pun meluat dan tak nak pening kepala dng orang tak imam tapi nak jadi imam pula

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.