18 September, 2009

Tergurisnya hati seorang negarawan apabila dikecam oleh Partinya sendiri dan anak Kedah, negerinya sendiri

Dr Mahathir berkata, beliau amat sedih dan marah sekiranya kecaman datang daripada anggota partinya UMNO dan bekas anggota Kabinetnya sendiri seperti yang pernah berlaku.

Kata Tun "Ini bukan kali pertama saya dikecam. Dulu orang dah lupa macam mana pemimpin UMNO kecam saya. Nazri (Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz) dan Menteri Besar Kedah dahulu nak buang saya daripada UMNO.

"Saya duduk dalam UMNO dari mula parti itu ditubuhkan. Yang tegur saya ini belum beranak pun lagi," katanya.

Kenyataan Tun yang berulang-ulang ini ternyata beliau terguris amat sangat apa yang dilakukan terhadap beliau oleh Nazri Aziz dan Mahdzir Khalid, bekas MB Kedah.

Kecaman mereka pada ketika itu kerana keangkuhan mereka setelah menang hebat PRU 2004. Harus juga diingat sekongkol Mahzir Khalid pada ketika itu termasuklah Ketua UMNO Bahagian Merbok sekarang Tajul Urus Mat Zain bagai isi dengan kuku yang tidak habis-habis mengatur strategi mengecam Tun.

Tun merasa terguris yang amat sangat kerana Mahdzir Khalid adalah pemimpin Kedah dan beliau juga berasal dari Kedah tiba-tiba dikecam sebegitu hebat oleh anak watannya sendiri yang baru kenal dunia ini.

Lukanya ini ternyata tidak mudah pulih sehingga ke akhir hayat beliau.

10 comments:

  1. Jika benar mereka hebat tentunya Kedah kuat tak tergugat. Satu posting yang cukup menyakitkan hati CCZ bukan kerana ianya direka tetapi nyata. MT tidak sebutkah anak muda lain yang turut lantang bersuara mengecam Tun? Semuanya berasal dari Kedah.

    ReplyDelete
  2. Inilah akibat kalau dah berumur ... Pertama sekali boleh digelar orang berpencen... Kuasa dah tak ada sebab letak jawatan... Semasa berkuasa beliau tidak ambik tindakan dan sekarang masih ingin menunjuk taring ....

    Sepatutnya beliau perlu mengikut trend semasa ...Ikut cara Presiden .. kempenkan SATU Malaysia dan jangan terlalu masuk campur urusan parti lain atau orang lain.

    Semasa jadi besan ... semua tak apa ...Bila dah cerai ... semua tak kena ....

    Zaman TUN MAHATHIR dah tamat ... LANI zaman Dato Seri Najib .... Ikut aje cara Dato Mukriz yang senantiasa COOL ....

    ReplyDelete
  3. Salam sahabat,

    SELAMAT HARI RAYA ‘IDIL FITRI
    Maafkanlah kat kawan kalau ada terlajak tulis, terpanjang tajuk, terumpat keji dari ujung rambut sampai ke kaki………….

    ReplyDelete
  4. Pernah aku dengar Tajul kata apa nak buang masa dok pi layan Tun, orang yang dah pencen.

    Tanya si kitol kalau aku tak betul.

    ReplyDelete
  5. Anak Darul Aman(ADAM)September 18, 2009 at 6:54 PM

    Ramai anak-anak Kedah yang berjaya langsung tidak dikenang oleh Tok Det Khalid dulu takut mereka ini overtake dia.
    Persatuan anak Kedah nak buat appointment sampai dia jatuh tergolek pun tak dapat tarikh appointment dgn dia.
    Dulu Syed Razak support kuat Persatuan Anak-Anak Kedah yang Berjaya di KL.
    Inilah sikap manusia bila dah naik lupa daratan.
    Tun Mahathir pun depa kecam.

    ReplyDelete
  6. Kalau hendak diikut kan adat..yang tua mesti dihormati yang muda mesti disayangi...tetapi apa yang telah terjadi pada UMNO sekarang ialah yang tua dibenci yang muda banyak diberi muka sampai orang2 tua pun mereka dah pijak kepala..

    Generasi baru UMNO memang mudah lupa..siapa yang bersusah payah apabila UMNO dalam masalah..menjadi pertubuhan yang tidak berdaftar pada masa itu???..Tun Dr Mahathir juga yang bersusah payah membinanya semula...harapkan si Kitul entah dimana pada masa itu pun kita tak tahu...

    Kita tidak pernah pun kutuk Pak Lah...sbb Pak Lah x bersalah tapi yang dibawah pimpinannya yang banyak bersalah dan buat salah....spt si Kitul...

    Tun Dr Mahathir ni seorang yang penuh dengan ketertiban, berdisiplin dan karismatik..apa yang disuarakan beliau adalah bernas berdasarkan pengalaman2 beliau semasa menjadi PM dahulu...dia buang DSAI sememangnya bersebab..main pungkoq...dll lagi..jgn diingat yang pakai serban, tudung labuh dan berjubah itu seorang yang betul dan tidak pernah buat salah...

    Pernah Biduk mendengar satu komen terus dari mulut seorang berbangsa Cina...di berkata "Zaman Mahathir dulu aaa mcm2 ala..jambatan pulau pinang ala,putra jaya ala, keleta ploton pun ala..Pak Lah apa ala..apa pun talak...".Selain itu Biduk juga pernah dengar rungutan dari seorang Cina penanam sayur.."Aiya..sikalang zaman Pak Lah manyak susah.. banyak subsidi sudah kena potong ooo..harga lacun aa manyak mahai..apa tanam sayur x payah kasi lacun ka..dulu Dr Mahathir ala bagi subsidi itu baja sama lacun oo.."

    Persoalannya sekarang, manusia mcm si Kitul ni merupakan seorang yang x kenang budi...cuma yang dia tahu "aku nak jadi Ahli Parlimen 2012 ni..." Dulu masa Tok Det ngan Pak Lah bolehla dok lurut kaki..mintak nak jadi AP...tendang Tok Zam pi lawan kat Parlimen SP...Sekarang ni zaman Dato' Najib kalau si Kitul ni pi cium ketiak PM pun belum tentu dia nak bagi...PM pun dah rasa termengkelan dengan si Kitul ni..

    Biduk nasihatkan kalau dah berpenyakit tu x payah lah nak lawan apa2 dah...susah kalau menang nanti x dan brp bulan nak kena PRK Parlimen pulak..baik duduk dirumah cucuk insulin kencing manis bagi betul ikut masa..ganti sembahyang yang mana dulunya ditinggalkan...rajin2 pi surau buat tahajud, baca yasin, jadi Dato'Siak hampar tikar kat masjid mana2, tambahan bulan2 posa ni tolong la susun2 kurma dalam pinggan bagi orang buka posa...kan lebih "afdhal"..pokok balak yang dok tebang ngan Tok Det tu henti2 la tebang buat projek tanam semula pulak...esok anak2 cucu kita nak tebang apa pulak..

    "Salam Ramadhan"

    ReplyDelete
  7. MT,
    Hari ini Tun kata Samy Vellu liabiliti BN, tapi ada juga pemimpin UMNO yang menjadi liabiliti BN macam dalam negeri Kedah.
    "Kata la...mimpi menjadi kenyataan BN ambil balik Kedah. Sapa nak jadi MB? Det Khalid? Tajul Arus? Bashah? Datuk Zubir? Ismail Daut? Aripin Man? Abu Hassan Jerlun? tanya dan cari penyelesaian ini" kalau tidak jangan harapKedah akan dapat balik pada BN. Kerana yang ada semuanya liabiliti bukan asset.
    Semuanya membawa penyakit kudis buta. Mungkin si Kitol layak?
    Jika si Kitol jadi MB maka dibukanya tanah-tanah balak kepada syarikat Singapura. Kedah akan jadi Empayar Melaka.

    SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN.BERJUMPA SELEPAS RAYA....

    *DALAM UMNO SEMASA RAYA BERMAAF-MAAFAN LEPAS RAYA DEPA BELASAH BALIK.

    ReplyDelete
  8. pada manusia jenis tak kenang budi tun Mahathir mai ceq habaq.sejarah pencapaian cemerlang tun Mahathir memerintah Malaysia dah terbukti...yg korang tu haper ader..bina pondok derian pun tentu lepas..ha3.Kalau tun Mahathir amik balik tampuk kepimpinan aku sokong hundredpayah persen..tak payah letih2 nak pk fasal bonus..kompom tiap ujung taun dapat bukan cam pak lelah n datuk najib ni...

    ReplyDelete
  9. Jangan lupa, ada seorang lagi yang hentam Dr M. Dia ni lagi teruk perangainya. Dulu dia Setiausaha Politik kepada Tun tapi dia tergamak juga nak menjahanam Tun. Masa tu semua nak bodek Pak Lah. Tok Det tak hairanlah sokong Pak Lah sebab dia pernah jadi SetPol. Ni yang pernah diberi jawatan oleh Tok Det seperti Nazri dan Johari Baharom pun tergamak menghentam dia. Masing-masing nak kekalkan jawatan, itu saja.

    ReplyDelete
  10. Memang jelas orang UMNO tidak tahu mengenang budi. Sejarah lupa kerana disekolah subjek sejarah tak ambik atau fail!

    Budak Nazri tu peguam taraf UMNO, anak orang kaya UMNO yang belajar sampai lulus walau pun tak ada intergriti dan tak pernah pergi Mahkamah.

    Johari Baharum, guru senaman pun boleh jadi Timbalan Menteri. Jadi Setpol tu pun silap Mahathir, macam dah ada orang lain. Parti lain dok sibuk cari budak budak cerdik dan intelektual UMNO cari budak class kampong.

    Sejarah jelas menunjukkan UMNO memang tidak menilai ilmu. Mahathir punya hebat, siapa wakil peribadinya di KPasu, penjual ayam market. Sanusi pun hebat, wakil peribadinya kepala masam dikampong. Megat Junid, Setpol, bekas tukang kebun, Daim siapa dia lantik? bukan kah penjaga teksi stand, Kadir Sheikh Fadzir, peguam UMNO, Setpolnya kerani rendah diWisma.

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.