16 March, 2011

Keranda untuk Guan Eng, kecil tapak tangan nyiru ditadahkan

Tindakan menghantar keranda kepada Setiausaha Politik Lim Guan Eng, Ng Wei Aik semalam oleh Naib Pengerusi Dewan Perniagaan Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar), Mohamed Ghani Abd Jiman sebagai tanda awal protes kelembapan tindakan Guan Eng dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh orang Melayu di negeri itu dikira sangat “suey” atau sial.

Kaum Cina amat pantang dengan apa juga subjek yang boleh dikaitkan dengan kematian begitu juga dengan keranda, kerana ini lambang kematian.

Nombor 4 dikira nombor sial kerana nombor ini membawa maksud "Si" atau mati. Ditambah lagi jika nombor 4 ini berkembar seperti 44 ini membawa maksud "mati dan mati".

Nombor-nombor ini sentiasa dijauhkan apabila ingin membeli rumah, kereta atau bangunan bertingkat.

Di samping itu ada lagi nombor yang amat pantang kepada mereka seperti 69 yang membawa maksud "lok kau" atau "lan**u" yang bermaksud kemaluan lelaki atau nombor 48 yang membawa maksud "si fatt" yang bermaksud punggung.

Walau dihadiahkan lagi 4 keranda pun tindakan ini tidak akan sama sekali menakutkan Guan Eng kerana Guan Eng adalah Cina yang liberal seperti Lee Kuan Yew, mereka tidak percaya akan amalan karut-marut ini.

2 comments:

  1. perwira said.........

    sebenarnya org2 china sgt takut jika perkara2 yg dianggap sial berlaku pd diri mereka, mereka sanggup buat apa saja asalkan sial itu jauh daripada mereka,
    sebenarnya hal org2 melayu di penang ini adalah tanggungjawab penuh ke atas PAS & KEADILAN, guan eng bukan faham sgt hal2 org melayu ni, jadi kenapa PAS & KEADILAN ni buat sambil lewa dan endah tak endah apa2 yang melayu minta pertolongan,kalau macam ni melayu sudah hilang tempat mengadu dan tempat minta tolong di pulau pinang yang kita cintai yang kita sewa pajak dari........

    ReplyDelete
  2. yang dok buat hal ini mamak tongkang saja.soal PAS atau Keadilan berfungsi atau tidak,biar pengundi nanti putuskan.Apa yang kita perlu buat,jangan ada pula yang khianat usaha YAB PM yang kini mula mendapat kepercayaan atas usaha tranformasinya.mamak tongkang inilah yang mengembalikan kebencian orang cina pada bn.
    macam kata empunya blog,LGE tak rugi apa apa kerana dia bukan percaya semua tahyol itu,yang rugi adalah umno kerana umno perlu sokongan bukan melayu dikawasan yang umno kuasai sekarang kalau jumlah depa juga ramai

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.