10 February, 2014

NAJIB KENA PENAMPAR LEBIH DAHULU DARI TERESA KOK

Sementara ramai tertunggu-tunggu siapakah yang berani menyahut cabaran untuk menampar muka Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok demi mendapatkan ganjaran wang tunai RM1,200 yang ditawarkan oleh sebuah NGO, secara tiba-tiba keluar berita mengenai peletakan jawatan pemimpin Hindraf, P Waytha Moorthy sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Ahli Dewan Negara berkuatkuasa 10 Februari.
 
Meletak jawatan dalam suasana politik tidak menentu sambil menuduh Datuk Seri Najib Razak dan Putrajaya sebagai pemungkir janji, pedihnya lebih memeritkan berbanding tamparan yang singgah di pipi.

Sebagaimana yang dipetik daripada kenyataan Setiausaha Hindraf, P Ramesh bahawa peletakan jawatan itu adalah kerana kegagalan Putrajaya menunaikan janjinya kepada masyarakat India seperti yang dimeterai antara Najib dengan Waytha, beberapa hari sebelum pilihan raya umum lalu.

Dengan adanya perjanjian itu yang didapati menyaksikan beralihnya sebahagian sokongan pengundi India kepada Barisan Nasional (BN) sebagaimana yang dibuktikan melalui kemenangan MIC yang lebih baik berbanding pilihan raya umum pada 2008 dan juga melalui peti undi di kawasan yang didiami mereka, Waytha kemudian dilantik sebagai senator dan timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Namun hanya kira-kira lapan bulan berada dalam kerajaan dan menunggu janji kepada kaum India masih seperti menunggu buah yang tidak gugur, Hindraf akhirnya memutuskan Waytha perlu "mencampakkan" semua jawatan yang diberikan Najib itu berikutan tiada tanda ia akan ditunaikan oleh kerajaan.

Menurut Ramesh lagi, pihaknya melakukan segala yang boleh, menandatangani perjanjian dengan musuh semata-mata untuk kepentingan masyarakat India serta dengan kepercayaan segala janji yang ditandatangani akan menjadi kenyataan.

Malangnya, tambah Ramesh, setelah lapan bulan menanti dan bersabar, Hindraf sudah putus asa dengannya.

Di ketika kepimpinan Najib begitu dipertikaikan sebagai lemah, tidak tegas, gagal menunaikan janji, tidak mengutamakan rakyat sebagaimana yang dijanjikan sebelum pilihan raya, melupakan beberapa akujanjinya sendiri serta banyak lagi, peletakan jawatan pemimpin Hindraf itu bermakna mereka sudah menarik balik sokongan yang pernah diberi sebelum ini, keadaan ini tentunya merupakan tamparan menyakitkan bagi perdana menteri.

Ditambah dalam suasana BN perlu menghadapi pilihan raya kecil DUN Kajang pada 23 Mac depan, putusnya ikatan kasih antara kerajaan dengan Hindraf ini pastinya juga bakal menyaksikan sebahagian lagi daripada jumlah 10% pengundi India di DUN Kajang tidak akan memberikan undinya kepada BN.

Jika Teresa Kok sedang kerisauan kiranya cabaran menamparnya disambut oleh mana-mana pihak yang pendek akal, lebih-lebih lagi setelah Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyatakan bahawa ganjaran yang ditawarkan oleh sebuah NGO mengenainya tidak boleh dikira sebagai ugutan serta tidak perlu disiasat polis, tamparan yang dilakukan oleh Hindraf ini jauh lebih menyakitkan Najib.

Dengan adanya serangan terbuka terhadap Najib daripada dalam Umno sendiri, sokongan rakyat secara keseluruhan tidak bertambah baik, pengundi Cina kekal menolak BN, Pakatan Rakyat makin meningkatkan tekanan menghadapi PRU14, dan kini Hindraf pula memutuskan ikatannya lantaran kecewa kerana janji tidak ditunaikan, kedudukan BN atau kerajaan bukan saja dilihat sukar di Kajang, bahkan juga untuk mengekalkan kuasanya dalam pilihan raya akan datang.

Hindraf pula, melakukan tamparan kepada Najib ini bukannya kerana ada ganjaran terbuka yang ditawarkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim atau Pakatan Rakyat tetapi barangkali dengan berbuat demikian, faedah untuk kaum India sudah boleh dibayangkan untuk diperolehi melalui Selangor yang bakal mendapat ketua kerajaan baharu selepas ini, sebelum manfaat selebihnya akan dikutip selepas PRU14 nanti. –
DIpetik dari shahbudindotcom.blogspot.com,10 Februari, 2014.

5 comments:

  1. Najib mesti letakkan calon MCA di PRK Kajang. Dana RM5 billion mesti diberi bagi setiap SJKC di Kajang. Jamuan makan malam dengan menu udang kara setiap meja mesti diberikan percuma kepada hanya pengundi cina di Kajang. Najib juga mestilah membuat persembahan tarian singa yang disiarkan secara langsung di TV2. Coklat choki-choki juga mestilah diletakkah di JUBOQ pengundi cina di Kajang supaya Najib menjilatnya dengan penuh ghairah dan emosi.

    ReplyDelete
  2. Dana byk mana pun B akan tumbang buakn org tak sukan Bn tapi layu, lembeiknya Bn..umpan rakyat dgn duit..cite bab pembangunan org tak mahu dgr..membosan , itulah teknik Bn sejak dulu..BN akan tumabng dgn total lost..12k mejoroti

    ReplyDelete
  3. orang melayu ni masih tak sedar akan suasana politik masa kini. sekiranya kerajaan melayu yang ada sekarang dikatakan tidak menjaga kepentingan melayu apakah boleh pada masa akan datang sebuah kerajaan yang majoriti nya cina menjaga kepentingan orang melayu. walau sepahit mana keadaan kita perlu telan juga demi menjaga masa depan anak cucu kita. dan kepada mereka yang begitu berani mengata pemimpin peminpin melayu pada masa kini pertama nya cuba pergi lah tampar sicock tu kerana dia menghina polis yang telah berkorban untuk negara dan kedua nya pegang lah jawatan didalam sesuatu organisasi baru tau langit tu tinggi rendah. bercakap suma orang bolih. pegang tanggung jawab tengok. ini mesyuarat agung pibg anak pun tak pi cakap macam macam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak pi apa benda mesyuarat agung PIBG, sebab mesyuarat tu dah jadi mcm mesyuarat umno bahagian....

      Delete
  4. Sebenarnya dia dah bau nak kena tendang sebab tak berkebolehan. Jadi letak jawatanlah dahulu supaya dapat tuduh kerajaan.

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.