25 January, 2012

Tanya Khoo Kay Kim apa beza Hang Tuah, Hang Li Po dan Naga?

Sejarahwan terkemuka Professor Emeritus Dr Khoo Kay Khim mencetuskan polimik terbaru apabila beliau menyatakan Hang Tuah dan Hang Li Po yang sebenarnya tidak wujud. Mungkin satu rekaan semata-mata atau cerita-cerita dongeng rakyat kerana tidak ada fakta-fakta yang konkrit tentang kewujudan mereka.

Hari ini mesyarakat Cina merayakan tahun baru Cina dan tahun ini adalah tahun Naga. Sudah berkurun masyarakat Cina merayakan tahun Naga silih berganti dengan tahun-tahun lain seperti tahun Harimau, tahun Tikus, tahun Arnab dsbnya.

Persoalannya adakah Naga itu wujud? Jika terdapat lukisan dan wajah Naga di mana sejarahnya? Mulut Naga yang bersembur api itu bolehkah diibaratkan seperti manusia bercakap berapi-api tapi kosong kerana tidak ada fakta?

Lu fikirlahhhh sendiri.

4 comments:

  1. cakap orang nyanyuk macam nik aziz ...

    ReplyDelete
  2. Naga mana wujud? Tak pernah nampak pun Naga Air. Mungkinkah Dr Khoo ada menyembunyikan seekor naga di rumahnya?

    ReplyDelete
  3. Orang cakap pasal sejarah, hang cerita pasal budaya pulak. Apa benda ni, woi.

    ReplyDelete
  4. woi...ia la..mane ade sejarah naga...hitam putih nya ...bukan warna warni nya....

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.