23 December, 2011

"You know I'm Datuk now?"

Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah menyampaikan anugerah Datukship kepada tiga artis iaitu AC Mizal, Eizlan Yusof dan Ahmad Fadzli Yaakob.

Dalam perkembangan yang sama akhbar rakyat Sinar Harian 22/12/2011 mendedahkan seorang ahli perniagaan bergelar 'Datuk' ditahan reman selepas cuba menyogok beberapa pegawai polis yang sedang menjalankan siasatan kes jenayah komersial dipercayai ada kaitan dengan skandal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).

Hakikatnya dalam negara ini terlalu ramai sangat Datuk dan terdapat seorang korporat GLC wanita yang baru bergelar Datuk menjadi gila meroyan telah menghamput kakitangan syarikatnya kerana tersasul tidak ‘address’ beliau Datuk dalam satu majlis.

Katanya “U know I am Datuk now…so why don’t you address me Datuk?”.

Apa pun sesiapa juga yang bergelar Datuk itu hendaklah sedar bahawa semua gelaran dan darjah kebesaran itu hanyalah pakaian dunia semata-mata. Malaikat dalam kubur tidak mengenali pangkat dan darjah kebesaran awak.

Kepada AC Mizal apabila sudah mendapat gelaran Datuk kurangkan lah sikit terpekik terlolong semasa menjadi Juruacara program TV kerana anugerah itu datangnya dari institusi tertinggi negara ini Raja-Raja Melayu yang penuh dengan adat istiadatnya.

6 comments:

  1. "Kepada AC Mizal apabila sudah mendapat gelaran Datuk kurangkan lah sikit terpekik terlolong semasa menjadi Juruacara program TV kerana anugerah itu datangnya dari institusi tertinggi negara ini Raja-Raja Melayu yang penuh dengan adat istiadatnya."
    -----------------

    dah tau kerja dia memekik melolong pun diberi Datuk jugak. Lepas ni boleh la beri gelaran datuk kat pencuri/perompak supaya mereka tak mencuri/merompak lagi.

    ReplyDelete
  2. apa jasa kepada negara mangkuk ni sampai dapat datuk ???no wonder people pandang serong kat datuk ni ..maklum lah, belakun baru berapa tahun dpat datuk..no class at all

    ReplyDelete
  3. hutang bisness bawak barangan tipu dari Cina/Korea jual berlipat ganda mahal..kemudian lari cukai dah lah tu tak bayar nafkah bekas bini dan anak sehingga merana..Syabas Digahayu Yang Berhormat/Yang Berbahagia Dato AC Mizal

    ReplyDelete
  4. dato' dato' datuk datuk......apa beza nya,
    tahniah yg menerima darjah dato',
    penerima-penerima dato' datuk di MALAYSIA:-
    - ada kaki liwat, kaki china doll
    - ada kaki pecah amanah
    - ada pembuat fatwa ikut rasa hati
    - ada pembunuh, penipu, putar alam
    - ada peroboh surau dan sebagainya
    itulah kehebatan anugerah-anugerah gelaran masakini yang di agung-agungkan...........

    ReplyDelete
  5. Semoga sikapnya juga seperti seorang Datuk...tapi terlalu ramai yang bergelar Dato berperangai BODOH SOMBONG, ada pula seperti binatang.....bahkan lebih dari binatang. Binatang sayangkan anak......

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.