01 September, 2009

Jepun : LDP tersungkur setelah setengah abad memerintah Jepun

Japan's main opposition Democratic Party leader Yukio Hatoyama
speaks to journalists at the Democratic Party of Japan
election headquarters in Tokyo August 30, 2009. (REUTERS/Issei Kato)


Parti Liberal Demokratik(LDP) Jepun telah tersungkur di tangan Democratic Party Of Japan (DPJ) setelah setengah abad memerintah Jepun.

"The situation in Japan is not one that allows me to savour my happiness. Many Japanese people have suffered from politics and they therefore wanted the DPJ to do well and wanted a change in government," kata pemimpin nya Yukio Hatoyama.

Kata salah seorang pengundi DPJ "It's not that the Democrats were good. I voted for them as a punishment for the LDP. The LDP has to change," said Etsuji Inuzuka, 47, who works in the furniture business.

UMNO harus belajar dari kejadian ini. Bunga-bunganya telah ada di dalam UMNO sendiri hari ini. Kekalahan UMNO dan BN dalam PRU12 sama lah seperti kata-kata Etsuji Inuzuka yang ingin menghukum LDP.

Terlalu banyak lakonan di dalam UMNO khasnya Merbok. Teguran-teguran yang positif ditentang dan dicaci maki sebagai alasan untuk mereka tidak mahu membuat perubahan.

Mereka masih berada di dalam zon selesa dan mengangkat hidung mendabik dada bahawa mereka adalah ”TUAN” di bumi Merbok ini.

2 comments:

  1. Merbok memerlukan kepimpinan yang mantap seperti Mokhzani.
    Kalau dilihat senarai ajk Merbok yg ada semuanya hampehhhh.
    Tajul pun bukan anak Merbok. Hanya Dr Ismail mungkin layak diketengahkan kerana dibesarkan dari dalam estate bersama-sama Hindu estate. Dan Dr Ismail juga boleh bertutur bahasa Tamil dengan lancar dan memahami perangai dan karenah orang-orang India estate yg ramai terdiri dari pengundi dalam Parlimen Merbok.
    Tetapi bersediakan Dr Ismail meletak jawatan sebagai Prof Madya UNIMEP?
    Kalau menang pilihanraya ok laaaa..kalau kalah?
    Walauapapun Dr Ismail boleh bersiap sedia untuk dicalunkan sebagai Ahli Parlimen Merbok untuk PRU13.
    Cuma kerap turun padang.

    ReplyDelete
  2. Pak mid parang tajamSeptember 2, 2009 at 5:54 AM

    Dr. Ismail tu nak jalan bawa diri dia pun tak larat bagaimana nak jadi wakil rakyat.Bini dok di Taiping dia keja di Perlis lagi pula apa jasa dia dlm politik UMNO Merbok, tak pernah turun padang jumpa rakyat dan mesyuarat pula jarang dtg.Kalau dtg pun dia masuk lewat.Malap dan lembab gelaran yang diberikan padanya.

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.