08 October, 2009

What!!!- Teen pregnant four times since 2007

Thursday October 8, 2009
(source : NST)

A 14-YEAR-OLD girl from Tanjung Dawai in Sungai Petani, Kedah, admitted that she has been pregnant four times between 2007 and now, Harian Metro reported.

The teenager, who is three months pregnant now, had two miscarriages when she was 12 and 13 and underwent an abortion in April this year.

She first became pregnant at 12 after she was raped in the bushes by a man who offered her a lift home after school, and became pregnant again the following year after being victimised by another man.

The girl dropped out of school and started work last year to ease the financial burden of her mother, who does not have a permanent job. Her father is a fisherman with no fixed income.

To forget her problems, she mixed with other school dropouts in the area and started to take drugs such as syabu.

She became pregnant for the third time after having sex with a youth and aborted the one-month-old foetus in April.

The teenager told her story at a meeting with enforcement officers from the Kuala Muda district religious office and Kedah Social Ills Unit (Unggas) volunteers at a food stall on Tuesday.

Unggas supervisor Kamaruddin Kassim said the unit would monitor the progress of the teenager and assist her because she was victimised and had no one to turn to.

17 comments:

  1. Saya hairan mengapa MT tak dapat kesan kejadian ni lebih awal. Padahal dah masuk 4 kali.. apakah MT asyik dok cari mana sitajul masa tu.. saya harap MT dapat membantu dengan idea-idea yang bernas.

    kak yam lembah bujang

    ReplyDelete
  2. Apa yang berlaku ini adalah kesan daripada keruntuhan moral yang berlaku keatas golongan muda, mungkin ini bukan kes yang pertama dan mungkin juga bukan kes yang terakhir.

    Kita harus melihat apa yang terjadi ini dari sudut 360 darjah.. banyak faktor yang mungkin menyebabkan perkara ini berlaku. sebagai pemimpin disatu2 kawasan bermula daripada ibubapa, Imam, AJK Masjid,ketua kampung (JKKP, MKK), ADUN, Parlimen dan tak lari juga ketua bahagian... semua ini hendaklah bertanggungjawab diatas apa yang berlaku.

    Bukan gadis ini sahaja yang perlu diberi perhatian... malah ramai lagi anak muda kita yang harus diberikan perhatian yang sama, tidak terkecuali juga ibubapa... latar belakang keluarga... persekitaran perlu dilihat secara amnya.

    BUKA MINDA... BERANILAH BERSUARA.

    ReplyDelete
  3. Kurang setuju dengan komen di atas. Yang dok salahkan semua orang, semua pihak tu buat apa. Yang patut disalahkan dahulu ialah ibu bapa. Ambil iktibar dari filem P/Ramlee " Anak Ku Sazali "

    Jika didikan yang sempurna diberi, disiplin diri ditekankan dan teguran membina diselalukan, maka akan terlahirlah seorang insan yang dapat membeza antara buruk dan baik , antara betul dan salah, antara yang boleh dicontohi dan yang perlu dielakkan.

    Soal moral terletak di tangan yang mengasuh. Soalnya siapakah pengasuh yang paling dekat dengan seorang anak ? Menyalah pihak luar adalah semata-mata satu 'escapism' oleh pihak yang berwajib atau yang perlu dipertanggungjawabkan. Sampai mempersalah Ketua Bahagian tu, agak keterlaluan la !

    ReplyDelete
  4. Sdra Pacat Bendang,

    ala pacat bendang janganlah tak tahu.. MT kalau tak tuding jadi kat Ketua Bahagian dia nan tuding kat sapa lagi.. yang tu saja yang dia nampak. mata dia dah lama juling.

    apa saja yang berlaku hari ini di Merbok semua KB punyai pasal.

    Rumah roboh di pngkalan bujang cari tajul, sakit kronik di paya nahu cari tajul , orang nak beranak kg che bema cari tajul, bbudak merempit cari tajul . Anak tak pi sekolah cari taju.

    MANA SI TAJUL.

    Begitulah hebatnya Tajul. Syabas Datuk Tajul, Ini menunjukkan anda seorang yang cukup hebat di mata masyarakat merbok. tanpa anda semua orang susah. Ini membuktikan Andalah sebenarnya tempat masyarakat mengadu hal dan dapat menyelesaikan masalah mereka. Bukannya pada Rashid Din , Dr Hamdan atau Manikumar. Itulah kehebatan anda. ANDALAH IDOLA MASYARAKAT MERBOK.

    Jadi janganlah gusar dan patah semangat. Masyarakat Merbok menyanyangi anda. Anda pemimpin sejati.

    Tahniah Datuk tajul

    Kak Yam Lembah Bujang

    ReplyDelete
  5. Cinta YG terlarangOctober 9, 2009 at 10:21 AM

    Mana Si Tajul,
    Khalwat lagi mesti mau cari Tajul. Anak DARA TUA mesti Tajul cari. Janda lagi Tajul cari. Mau kahwin sendiri cari.
    Kalau belum kawin nanti Tajul mai cari. Kalau sudah kahwin Tajul mesti lari.
    Kalau SMS kalooo Tajul hari-hari geli...

    ReplyDelete
  6. betul tu, kita kena ingat sebenarnya tajul adalah wakilrakyat BN mulai tahun 2008 hingga 2013 (sebagai ahli parlimen) cuma bezanya dia tewas dlm pru12 dan rasid din menang, tanggungjawab sebagai Ahli Parlimen umno & BN Merbok adalah terletak dibawah tangan tajul, dan kita ahli2 umno & penyokong2 BN hendaklah berhubung dengan nya sekiranya perlu bantuan dalam tempoh ini dari 2008 hingga 2013 dan selepas tempoh ini kita tak tahu siapa pula yang akan ambil alih tanggungjawab ini, buat apa kita nak harap pada rasid din sedangkan kita bukan undi dia, kita semua ahli umno2 telah mengundi tajul dalam pru12 yang lalu, jadi tak salahlah kiranya kita senantiasa meminta bantuan serta pertolongan dan buah fikiran dato tajul, lgi pun dato tajul cukup berpengalaman pernah jadi senator (kemudian letak jawatan), pernah dok dalam Kedah Corp.dll

    ReplyDelete
  7. Aku setuju dengan komen kawan2 yang mengatakan semua perkara yang terjadi dikalangan anak2 muda terutamanya dalam masalah sosial,semuanya berpunca dari rumah dan ianya sudah semestilah menjadi tanggungjawab ibu bapa..Komen Lampu Depan mengatakan ia perlu tanggung jawab semua orang tidak berapa tepat..Lampu depan kenalah suluh bagi terang lagi barulah dapat punca sebenarnya..

    Berbangkit kepada masaalah budak perempuan dah empat kali perut besar pun,nak salah orang lain pasai apa..Pertama kali perut besar,tak apa lah,Kot emak bapak tak tau..Tetapi dah empat kali perut besar pun,emak bapak tak tau lagi ka??..Lepas tu,nak salah orang ramai..Jiran kita dok belakang rumah pun,kalau anak gadis dia bawa jantan mai rumah,mana kita nak tau..Emak bapa dia la kena awasi..Yang tu pun Ketua Bahagian juga ke kena dok pi mengendap tengok?..Macam tu juga Mat Rempit,anak orang lain ada motorsikal,tapi depa tak gila macam Mat Rempit pun..Emak bapak tak tau ke anak balik jam tiga pagi,dok pi kemana..Macam tu juga,anak hisap dadah,Habis kain pelikat dan kain batik yang emak bapak tak pakai lagi dalam almari di jual olih anak yang hisap dadah..yang tu pun orang ramai nak kena ambik tau juga ke?..Dan banyak lagi lah masalah lainya yang aku tak bolih sebut satu persatu..Kesimpulanya Emak bapak dan keluarga terdekatlah yang perlu bertanggungjawab..Apa pun,didikan dari rumah menjadi punca segala2nya.

    ReplyDelete
  8. Sememangnya ahli2 UMNO dan BN banyak mengundi Tajul pada PRU12...kita semua tahu bahawa beliau merupakan KB dan Penyelaras Parlimen Merbok...memang ahli2 UMNO wajar untuk mendapatkan pertolongan dan bantuan pada UMNO Bhg..tetapi adakah semua permohonan dan bantuan diberi dan disalurkan pada pihak yang sepatutnya...ada dikalangan ahli2 UMNO sendiri yang merungut "dulu masa nak lawan mintak RM100 dapat RM200, tapi sekarang ni nak mintak RM50 pun payah..asyik tak mai pejabat sahaja..dulu SMS sahaja terus call balik..sekarang bila call&SMS pun terus tak layan.."

    Ada permohonan membaiki rumah dari ahli UMNO sendiri yang merupakan rakyat termiskin di kawasan Tanjung Dawai dan Bendang Dalam tetapi tidak dilayan oleh KB...habis tu pada siapa lagi ahli2 UMNO ni nak mintak perhatian dan bantuan dekat Rashid Din ke??????

    ReplyDelete
  9. Allahhuakbar...Bertapa bodoh dan janggalnya komen daripada Anonymous mengenai> Mengapa pula kita perlu minta bantuan kepada Rashid Din,kerana katanya kita bukan undi dia..Kena minta tulung kat Dato'Tajul..Kerana kita undi Dato'Tajul Walaupun Dato'Tajul kalah..Bukan aku tak bagi minta tulung kepada Dato'Tajul..Dato' Tajul pun suka menulung orang..Bukan macam wakil rakyat pembangkang yang dok ada di Merbok..Jadinya aku nak tanya,Ustaz Azizan MB Kedah dan seluruh wakil rakyat pembangkang yang dok ada,kita nak suruh depa dok saja ke..Makan gaji buta?..Yang kita dok asyik hentam sesama sendiri..Ini yang India dan Cina dok perati perangai melayu,awat yang bodo sangat main politik..

    Di Penang dan Selangor,tak payah minta tulung apa,apa depa nak buat,buat lah..Orang melayu Umno dok diam sudahlah,yang rugi..melayu pembangkan,melayu umno..Macam tu ke kehendak anonymous..Pening..Pening..

    ReplyDelete
  10. Lembing Awang Pulang Ke DayangOctober 10, 2009 at 9:06 AM

    Masa Si Tajul Senator dulu dia kemut peruntokan dia kerana untuk politik dia saja.
    Bila mai jadi KB dia baru tau. Dia jangan dok merunggut dan pembodek-pembodek dia jangan nak tunjuk simpati dia kerja kuat kerana dia yang mau jawatan tu. La Cari Si Tajul....

    ReplyDelete
  11. Lembing pulang Ke dayang,

    Saya nak bagi tau, masa tajul senator, dia nak kemut peruntukan ka dia nak buat apa ka dia punya suka la.. itu peruntukan dia. bukan peruntukan hang. Dia yang jadi senator. nanti kalau hang jadi senator hang buat la apa yang hang suka. Awat yang hang tak jadi senator sama masa tu.. Tak layak ka. Orang lain semua tak betui. Hang betui sangat ka..

    Siti Ropeah.

    ReplyDelete
  12. Lembing dah tumpoi,pulang ke dayang pun,dah tak bolih buat apa..

    ReplyDelete
  13. yang dok marah kat tajul tak habis-habis lagi akupun tak faham. Punya la bengong... marah la kat rashid din sama dr hamdan.. dah depa jadi wakil rakyat. ishk ishk .. bengong haprak betui..

    bengong tu bagi la kat oarng lain sama.. aku pi sekeh baru tau.

    Siti ropeah

    ReplyDelete
  14. umno tak pernah mempelawa seseorang ahli untuk menjadi ketua Bahagian (atau lain2 jawatan) sebaliknya kita sendiri yang gatai2 tampil nak jadi Ketua Bahagian (atau lain2 jawatan) banyak orang keluar duit untuk dapat jawatan dalam Bahagian, kononnya semasa menawar diri penuh dengan kata2..... 'aku akan jaga umno baik2 kiranya aku menjadi Ketua Bahagian, Timb.Ketua Bahagian,...ajk Bahagian,...dll' , aku akan menjaga ekonomi ahli2 parti dengan mengadakan program2 menaikan ekonomi ahli2' dan lain2 kata yang sangat indah kabar dari rupa,........tapi kita lupa, itu hanya jawatan dalam parti sahaja, jadi buatlah lah kerja untuk jaga ahli2 parti supaya mereka ini tak lari drp umno dan terus undi calon umno&BN dalm pru13 nanti, bagi saya tak merasa loya pun bila tengok nama2 yang agak berwibawa diperhatikan untuk jadi calon BN utk pru13 nanti dan mereka ini ada potensi spt;-
    calon umno&BN utk Parlimen Merbok:-
    1:- Dato' Mokhzani Mahathir
    2:- Prof.Dr,Ismail Daut

    calon umno&BN utk DUN Tg.Dawai:-
    1:- ir Romli Ishak
    2:- saudara Azmi Lawyer
    3:- Ketua Puteri Bahagian

    calon umno&BN Bukit Selambau:-
    1:- Man Boleh
    2:- Dato' Zubir
    3:- Ketua Pemuda Bahagian

    ada antara mereka ini di fahamkan YB. Dato' Mukhriz sangat sayang pada nya dan dalam majlis hariraya baru2 ini di jerlun belia bersalam dan peluk dengan bergaya dan erat dgn DMM , bagi orang2 politik sudah tentu ada maknanya dan kita dah dapat hidu........, masa tu KB pun ada di situ, macamana tu.........?

    ReplyDelete
  15. Aku nak tanya,,Awat Dato'Mokhriz bolih tentukan sapa jadi calun ke..tak kira lah dia sayang kat sapa pun..

    dari sepuluh nama yang di cadangkan sebagai bakal bakal calun Umno di Parliman dan DUN dalam bahagian Merbok,aku nak tambah lagi calun calun lainnya yang aku rasa mereka ini juga setanding dengan calun2 yang di cadangkan olih penulis anonymous dari segi khidmat bakti mereka kepada masyarakat..Masalah mereka ada duit atau tidak,ada kelulusan atau tidak,kita jangan kesahlah..Nak bagi undi saja,bukan payah..Depa pun tak angan2 besar kalau mereka di takdirkan terpilih sebagai wakil rakyat..Jadi aku cadangkan juga nama2 berikut:=

    1..Parliman Merbok:-
    a) Id Katak
    b) Yeh Eon
    c) Mat Senget(Pengkalan Semeling)

    2..Dun Tg.Dawai:-
    a) Hasan Ghani
    b) Mee Air
    C) Tat Mat Cheh

    3. Dun Bkt.Selambau :
    a) Id Sungkup
    b) Pak Long Kopiah
    c) Yusof (Anum)

    Macamana,,,Setuju ke???,

    ReplyDelete
  16. dindingbuluh said;-

    alhamdulillah syukur,betul2 sangat setujulah, psai lagi banyak nama lagi baik untuk pucuk pimpinan pilih terutamanya di kedah ni disemak dulu oleh pengerusi perhubungan bersama2 timbalan pengerusi perhubungan, setiausaha,bendahari dan ketua penerangan di peringkat negeri, barulah di angkat ke pucuk pimpinan tertinggi tapi kali ni khairi tak dapat tolong lah kot noh..........

    ReplyDelete
  17. Oop..

    Saya pun bayar yuran, tn pengerusi tetap saya mohon mencadangkan

    calon parlimen merbok:
    1. Mael Sala- tokoh koperat
    2. Enu Din Pdg Sekawan -
    3. Anom

    DUN Bukit Selambau:
    i. Din Senget
    ii. Nan Juta
    iii.Mie kongsi 6

    DUN Tg Dawai:
    i. Bri Tupah
    ii Jamil Sg Deraka
    iii.Pak Ngah Uih


    Jinny

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.