07 May, 2014

"CADANGAN SYARIKAT AMBIL ALIH PLUS TAK MASUK AKAL" NAIB PRESIDEN PERKASA

KUALA LUMPUR 6 Mei - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menentang cadangan pengambilalihan PLUS Malaysia Bhd. (PLUS) oleh syarikat swasta kerana pemegang konsesi lebuh raya itu merupakan tulang belakang dan pemacu kepada perkembangan negara. 

Naib Presiden Perkasa, Syed Osman Syed Mansor berkata, PLUS yang kini dimiliki bersama dua syarikat milik kerajaan (GLC) dan agensi kerajaan, iaitu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan UEM Bhd (UEM) selama ini juga telah diurus dengan baik.

“Cadangan oleh syarikat persendirian untuk tidak menaikkan tol sehingga tahun 2038 dan kerajaan boleh menjimatkan RM40 bilion adalah tidak masuk akal tanpa bukti-bukti kukuh. 

“Perkasa berpendapat, aset kritikal negara iaitu PLUS wajar dikekalkan hak miliknya oleh dua agensi itu dan tidak dijual kepada syarikat swasta," katanya dalam kenyataan di sini hari ini bagi mengulas isu PLUS yang kini menjadi sasaran pengambilalihan oleh sebuah syarikat swasta. 

Dalam pada itu, Syed Osman turut mempersoal mengapa PLUS perlu dijual kepada syarikat swasta sedangkan dimiliki oleh agensi yang kukuh. 

Katanya, Lebuh Raya Utara Selatan yang konsesinya dipegang oleh PLUS telah dibina berdasarkan konsep bina-kendali-pindah (BOT), maka harus kekal dalam pemilikan kerajaan. Beliau berkata, kerajaan juga disaran agar menguruskan aset kritikal negara demi menjaga kepentingan rakyat. Utusan Melayu (M) Bhd 

2 comments:

  1. Orang nak buat projek, PERKASA ni kacau pasal apa? Bukannya nak jual pada Cinabeng atau Keling pun.

    Pukimak betul.

    ReplyDelete
  2. OI anon 2.13pm, BANGKAI lu! Sekrg ni ramai puak si Islam/Melayu liberal/GAY yg. menjadi PENJILAT DAPBANGKAI/PKR!

    PERKASA mempertahankan kebajikan rakyat terutamanya pengguna jlnraya dr. BUMIPUTERA miskin dlm. isu ini - apahal sy. swasta boleh senang-senang nak ambil-alih PLUS iaitu aset kritikal negara, mcm. ni?!

    Menteri Pengangkutan tu dari sibuk nak menjual PLUS, baik jawab ni - apahallah kat Malaysia ni, rakyat, terutamanya yg. miskin dari penunggang motosikal/basikal dan kereta kecil, serta majoriti mangsa adalah umat ISLAM/Melayu, dibiarkan MATI KATAK/cedera kdg-kdg sampai CACAT akibat dilanggar LORI/KERETA/BAS BUAS?! Menteri Pengangkutan tu buat apa - tak dengarkah keluhan rakyat; sedgkan budak omputih Peranchis yg. tulis surat puji dia, bukan main dilayan sampai nak jumpa?!

    Lori/bas/kereta 4WD BUAS BERMAHARAJALELA kat Malaysia ni - yg. jadi mangsa, majoriti adalah umat Islam/Melayu, terutamanya penunggang motosikal yg. amat terdedah kpd. bahaya dan ramai terbunuh dgn. KEJAM (tapi mereka selalunya disalahkan walau tiada bukti)!

    Patutnya Menteri Pengangkutan kena buat undg-undg SEKERASnya, utk. menghukum, bukan shj pemandu BUAS, tetapi juga TUANPUNYA bas/lori/kereta, kerana kebanyakan pemandu BUAS termasuk yg. diambil bekerja adalah disyaki dr. GENG KONGSI GELAP! Dan keluarga mangsa harus dpt. pembelaan serta pampasan sewajarnya (biar sampai berjuta - kalau mangsa 'fitnah' boleh senang dpt berjuta duit saman; apalagi mangsa kemalangan yg. jauh lebih malang) dr. TUANPUNYA lori/bas tersebut - baru mereka TAKUT pd. undg-undg! Tapi yg. asyik disalahkan hanya mangsa, pemandu dan lori/bas buruk!

    Di Barat pun, undg-undg adalah ketat, cthnya di Jerman, lori/bas mesti tetap di lorong paling perlahan dan hanya boleh di lorong laju utk. memotong, tetapi mengikjut had laju yg. ditetapkan. Dan lori mesti ada tanda amaran yg. cukup TERANG di belakang dan depan termasuk bila berhenti, kerana rosak dsbnya. Muatan juga perlu diikat dan dibungkus dgn amat cermat terutamanya bila bawa muatan besi dll yg. merbahaya - tak pernah aku tengok besi panjang TERJULUR dr. belakang lori ataupun pasir terdedah; mahupun lori buruk! Dan dari Sabtu malam hingga Ahad malam (10pm), lori tak boleh beroperasi kerana ingin memberi keselamatan yg. lebih terjamin utk. kereta dan bas penumpang utk bersantai dgn. hati lapang, hujung minggu (hanya lori makanan/minyak selalunya dibenarkan dlm. kes-kes tertentu yg. dipantau dgn. ketat)!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete

(Komen menggunakan pengenalan anonymous TIDAK AKAN DILAYAN. Sila gunakan nama sebenar atau nama samaran. Jikalau menggunakan anonymous, sila nyatakan nama di penghujung komen. Ulasan yang mengandungi unsur fitnah, hasutan, perkauman dan bahasa kesat tidak akan disiarkan. Ulasan yang terkeluar daripada tajuk tidak akan diberi keutamaan.